فهرست محتوا
بررسی بازی Star Wars Jedi Fallen Order
سری فیلمهای معروف و خوش ساخت Star Wars یا همان جنگ ستارگان چند سالی است که در دنیای ویدیو گیم وضعیت خوبی ندارند. سری ای که زمانی با عناوینی نظیر Knights of the Old Republic و Star Wars: The Old Republic در دنیای بازیها خو درخشید اما پس از آن رفته رفته سیر نزولی در پیش گرفت و شاهد عرضه عناوین ضعیفی تحت این نام بودیم. در سال ۲۰۰۴ بالاخره دیزنی با قراردادی چند ساله سری را به EA سپرد. هر چند EA در گذشته عناوین با کیفیتی را در سری عرضه کرده بود، اما سیاستهای حال حاضر حاکم بر این کمپانی باعث گشت تا عرضه دو شماره Star Wars: Battlefront به شکست تبدیل گردد تا شرکت دیزنی به فکر پیدا کردن یک ناشر جدید برای سری باشد. اما آنها تصمیم گرفتند تا فرصت دیگری به شرکت EA بدهند.و اینگونه بود که EA دست به دامان استودیو Respawn شد. در ادامه با تکنوشاپ همراه باشید.
استودیوی سازنده Medal of Honor، Call of Duty و عنوان موفق Apex: Legends تنها استودیوی داخلی EA است که این شرکت هنوز موفق نشده تا در سیاستهای داخلی آن دخالت کند. هر چند Respawn وضعیت خوبی از نظر بازیسازی دارد، اما EA یک عنوان تک نفره یا بخوانید یک عنوان در دنیای Star Wars و شبیه به سری Uncharted را مد نظر داشت، سبکی که میتوان گفت استودیو Respwan کمتر در آن تجربه دارد. به همین دلیل آنها به دنبال استخدام چند نیروی کارکشته رفتند که نتیجه آن استخدام Stig Asmussen کارگردان شماره سوم God of War بود. با تمام این فراز و نشیب ها، در نهایت توسعه عنوان Star Wars: Jedi Fallen Order آغاز شد و هم اکنون شاهد عرضه این عنوان هستیم.
تقریبا یکی دو دهه است که بازی داستان محور و کاملا تکنفرهای از Star Wars منتشر نشده است و ریسپاون مسئولیت سنگینی بر دوش داشته است. هماکنون که Star Wars Jedi: Fallen Order روانه بازار شده است، آنها نتیجه زحمات خود را دیدهاند در حالت کلی، استار وارز جدای: فالن اوردر یک بازی کاملا خوش ساخت است که ریسپاون از فرمولهای موفق سایر بازیهای ویدیویی برای توسعه آن استفاده کرده است. البته دراینمیان نوآوریهای مختلفی هم وجود دارد که درکنار بخش داستانی، سبب شده تا Star Wars Jedi: Fallen Order به یکی از بهترین تجربههای ۲۰۱۹ تبدیل شود.
داستان Star Wars Jedi: Fallen Order پنج سال پس از Star Wars: Episode III – Revenge of the Sith و قبل از Star Wars: Episode IV – A New Hope روایت میشود. شما در نقش یک پاداوان به نام کال کستیس، با بازی کمرون موناهان، قرار میگیرید که در سرزمین امپراطوری زندگی میکند، اما هیچکس هویت واقعی او را نمیداند. یک روز که کال بههمراه دوست خود در حال تعمییر سفینه هوایی بود، اتفاق ناگواری رخ میدهد و مجبور میشود از نیروی فورس برای نجات دوست خود استفاده کند. ازاینرو بهواسطه یک دروید، این اتفاق بهگوش اعضای Galactic Empire و Second Sister میرسد. ازاینرو برای نجات جان خود پابهفرار میگذارید و باید برای زندهماندن تلاش کنید.
استودیو Respawn برای ساخت Star Wars: Jedi Fallen Order از گیمپلی عناوین مختلفی الگو گرفته است. از سری آنچارتد برای روایت بخش داستانی و پازلهای بازی گرفته تا شباهتهای فراون در بخش پلتفرمینگ به سری Prince of Persia و توم ریدر. همچنین در بخش مبارزات هم شاهد ترکیبی از مبارزات God of War و سری سولرز بورن هستیم. ترکیب تمام این موارد در کنار یک دیگر باعث خلق عنوانی شده که در یک جمله، کامل و بینقص است و توانسته یک هویت منحصر به فرد برای خودش دست و پا کند. بازی شما را به سیارات مختلف میفرستد که در آنها باید آزادانه مسیر خود را پیدا کنید و همانند سری دارک سولز این شما هستید که در محیط وسیع به دنبال پیدا کردن مسیرتان خواهید رفت. هر چند بازی دارای نقشه است، اما استفاده از نقشه هم به دلیل چند لایه بودن سیارات مختلف، کمک زیادی نمیکند. به همین جهت زمان زیادی را به گردش در سیارات مختلف خواهید پرداخت. در طول سفر خود دشمنان ،مختلفی به شما حمله خواهند کرد و حتی در مواردی شاهد جنگ موجودات و سربازان مختلف با یک دیگر خواهیم بود. اکثر دشمنان شامل سربازان امپراتوری اند. البته سربازانی هم از گروه های دیگر در بازی حضور دارند. سیستم مبارزات بر پایه یک سیستم ساده، اما نیازمند به عکسالعمل سریع بنا شده. مبارزات جنگ ستارگان معمولا سریع هستند و به سرعت هم تمام میشوند. مبارزاتی که در عین جذاب بودن به دلیل یادگیری بسیار راحت، نیاز به زمانبندی دقیقی برای ضربه زدن به دشمنان دارد. جنگها بر پایه دفاع و حمله بنا شده اند. در اکثر موارد باید با یک عکس العمل سریع ضربه دشمن را خنثی کنید و بعد از آن به دشمن خود ضربه معمولی و یا قدرتی وارد کنید. در کنار شمشیر لیزری که نقش اصلی را در مبارزات ایفا میکند، Cal دارای قدرت های متفاوتی است که میتواند از آنها در مبارزات استفاده کند.
در صورت شکست در مبارزات، هم شاهد مجازات سنگینی خواهید بود. همانند سری سولز در صورت شکست، بازی تمام Xp شما را به دست دشمنی که شکستتان دادهاست میدهد و حالا باید برای پس گرفتن XP خود با او مبارزه کنید. در گوشه و کنار نقشه همانند سری سولز bonfire هایی برای ذخیره مراحل، بازیابی خط سلامتی و آپگرید کردن شخصیت وجود دارد. در ازای بازیابی جان، تمام دشمنان محیط هم زنده خواهند شد و از این بابت تا انتها گردش در محیط همچنان جذاب و دارای چالش های فراوانی است.
شخصیت Cal در طول داستان از یک جوان کم تجربه به یک استاد جدای تبدیل میشود و Respawn به خوبی توانسته پیشرفت Cal را در طول سفرش به نمایش بگذارد. در ابتدا مبارزات بسیار سخت و تا حدودی یک نواخت هستند، اما در ادامه Cal قدرت ها و قابلیتهایی به دست میآورد که در جنگها به کمکش میآیند و روند مبارزات را تغییر میدهند.
بازی دارای درجه سختیهای مختلفی است که هر درجه سختی به شما میگوید که چه مواردی سختتر از گذشته میشود و میتوانید باتوجهبه مهارت خود، یکی از آنها را انتخاب کنید. استودیو ریسپاون توانسته است ترکیب خوبی را میان درخت مهارتها و پیشرفت در داستان بازی بهوجود بیاورد. در جریان داستان، نحوه تکامل شخصیتی کال کستیس را مشاهده میکنید و بهدنبال آن، نحوه و شیوه مبارزات شما هم به تکامل میرسد. استودیو ریسپاون برای استار وارز جدای: فالن اوردر، فقط به الهام گرفتن از ساختههای میازاکی بسنده نکرده است، بلکه بهسراغ سری متروید، مخصوصا Metroid Prime رفته است. سیارههای بازی بهگونهای طراحی شدهاند که بازیکن باید حتما به گشتوگذار در آن بپردازد. با گشتوگذار در جهان بازی، آیتمهای ارتقای BD-1 را پیدا میکنید که درکنار آزاد شدن قابلیتهای جدای شما در جریان داستان، به شما اجازه میدهد که بهتمامی نقاط دسترسی داشته باشید. همچنین صندوقهایی درنظر گرفته شده که در نقاط مختلف هر محیط مخفی شدهاند.
این صندوقها شامل آیتمهای تزئینی برای کال، لایت سیبر وی، ظاهر BD-1 و ظاهر سفینه منتیس میشود؛ سفینهای که شما ازطریق آن به سیارههای مختلف سفر میکنید. جدا از این مورد، صندوقهای ویژهای هم بهصورت مخفیانه در جهان بازی قرار داده شده است که باعث افزایش تعداد آیتم بازیابی نوار سلامت میشود. بهعبارتی اگر میخواهید بیشازپیش در مبارزات زنده بمانید و تجربهی کاملتری را کسب کنید، باید هر سیاره را با دقت بگردید. جدا از این موارد، مورد دیگری که حسوحال جالبی به گیمپلی استار وارز جدای: فالن اوردر بخشیده است، وجود تعقیبوگریزهای نام آشنایی است که در سری Uncharted و Tomb Raider بهدفعات متعدد آنها را مشاهده کردهایم. این موارد هرچند کم تعداد هستند، اما سبب شده است تا کاربر درکنار گشتوگذار در جهان بازی، بتواند لحظات سرعتی و هیجانانگیزی را هم تجربه کند. بااینتفاسیر، سیستم مبارزات در Star Wars Jedi: Fallen Order بهگونهای است که باتوجهبه شیوه بازی کردن خود، میتوانید به آن شکل دهید. برای مثال زمانیکه لایت سیبر خود را به حالت دوتایی تبدیل میکنید، حرکات جدیدترین را یاد خواهید گرفت و میتوانید از شیوههای مبارزهای متنوعتری استفاده کنید؛ مخصوصا برای باس فایتهای اصلی بازی که استفاده مناسب از نیروی فورس و حرکات مختلف، موردی است که باید به آن توجه ویژهای داشته باشید.
موزیکهای Star Wars: Jedi Fallen Order از دل فیلمها بیرون آمدهاند. البته خبری از تم اصلی سری نیست و شاهد استفاده از یک قطعه تاریک خواهیم بود که البته با حس و حال بازی هم همخوانی دارد. بقیه قطعات هم به خوبی با حس و حال بازی هماهنگ هستند. در بخش صداپیشگی شاهد حضور چهرههای شناخته شدهای مثل Cameron Monaghan و Daniel Roebuck هستیم و حتی ارتباط این دو در قالب شخصیتهای Cal و Greez لحظات خنده دار و جالبی را ایجاد کردهاست.
نتیجهگیری:
Star Wars: Jedi Fallen Order یک عنوان درخور در حد و اندازه نام جنگ ستارگان است. استودیو Respawn به کمک این عنوان ثابت کردهاست که همچنان استعداد های فراوانی در این استودیو برای ساخت عناوینی در ژانری به جز شوتر اول شخص وجود دارد. Star Wars: Jedi Fallen Order درگیر هیچ کدام از سیاست های جدید EA نشده و خبری از خرید های درون برنامهای و اتصالات آنلاین هم نیست. یک عنوان داستان محور که در طول سفری فوق العاده، یک جدای واقعی را به تصویر میکشد و ما را آماده برای خلق احتمالا یک سری ماندگار در تاریخ ویدیو گیم میکند.
نرگس نوروزی
نرگس نوروزی متولد ۱۶ اسفند ۱۳۶۸ فارغ التحصیل رشته مهندسی صنایع از سال ۱۳۹۴ فعال در حوزه بازی های رایانه ای