زمانی که بازی Rise of the Tomb Raider برای اولین بار معرفی شد، همه دارندگان کنسول پلی استیشن ۴ مات و مبهوت مانده بودند، نه به خاطر خود بازی و پیشرفت‌هایش، بلکه به خاطر انحصاری بودن این عنوان اکشن ماجراجویی برای پلتفرم‌های مایکروسافت. محروم ماندن از عنوانی که کارش را بر روی کنسول‌های خود سونی شروع کرده بود، چیزی نیست که  بتوان به سادگی از آن گذشت و عرضه بسته‌های الحاقی هر چند مدت یک بار آن نیز شرایط را برای دارندگان پلی استیشن ۴ بدتر می‌کرد؛ اما اکنون به بهانه سالگرد ۲۰ سالگی این مجموعه، شرکت سازنده تصمیم گرفته است تا نسخه‌ای مخصوص از این بازی به همراه بسته‌های الحاقی‌اش را برای پلی استیشن ۴ عرضه کند تا به نوعی تاخیر یک ساله‌اش جبران شود. برای کسب اطلاعات بیشتر با تکنوشاپ در ادامه این مطلب همراه باشید.

نسخه مخصوص بازی Rise of the Tomb Raider علاوه بر بسته‌های الحاقی قبلی، بسته الحاقی جدیدی نیز که Croft Manor نام دارد را با خود برای بازیکنان پلی استیشن ۴ هدیه آورده است و کل این پکیج قیمتی به اندازه یک بازی کامل یا همان ۶۰ دلار قیمت گذاری شده است، که نسبت به محتوایی که به همراه دارد، باید گفت که بسیار منصفانه است.

داستان بازی Rise of the Tomb Raider تقریبا یک سال بعد از وقایع قسمت قبل اتفاق می‌افتد و لارا (Lara) در این قسمت در تلاش است تا متوجه شود چه بلایی بر سر بقیه افرادی که در قسمت گذشته همراه او به آن جزیره رفته بودند، آمده است. نتیجه جست و جوهای لارا به تحقیق تمام نشده پدرش ختم می‌شود. پدر لارا در آخرین ماموریت و تحقیق خود به دنبال پیدا کردن شهر گمشده کایتز (Kitezh) و عصاره جاودانگی بوده است. لارا به قدری به این موضوع و پیدا کردن شهر گمشده علاقه مند می‌شود که تصمیم می‌گیرد شخصا ماموریت ناتمام پدرش را به اتمام برساند. اطرافیان لارا به او هشدار می‌دهند که همین ماموریت باعث دیوانگی پدرش شده است و باید این قضیه را کنار بگذارد، اما لارا اعتنایی به هشدارهای آن‌ها نمی‌کند و خیلی زود برای پیدا کردن مقبره پیامبر قسطنطنیه، به سوریه سفر می‌کند. از قرار معلوم، لارا تنها شخصی نیست که به دنبال پیدا کردن مقبره است، بلکه یک سازمان شرور که ترینیتی (Trinity) نام دارد نیز می‌خواهد مقبره را پیدا کند. از این نقطه به بعد بازی Rise of the Tomb Raider به رقابت بین لارا کرافت و سازمان ترینیتی برای پیدا کردن شهر گمشده و عصاره جاودانگی و اتفاقاتی که در این بین می‌افتد، می‌پردازد.

همانطور که متوجه شده‌اید، داستان قسمت جدید نسبت به قسمت گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته است و شخصیت‌های بازی در معرض خطرات و دسیسه‎‌های بیشتری قرار می‌گیرند. داستان لارا کرافت در این قسمت تم شخصی‌تری به خود می‌گیرد، زیرا او سعی می‌کند همه تلاش خود را به کار ببندد تا ثابت کند تحقیقات پدرش بیهوده نبوده و واقعا عصاره جاودانگی وجود دارد. دشمنان بازی نیز بسیار خطرناک‌تر از گذشته طراحی شده‌اند و برای رسیدن به هدف خود حاضر هستند هر کاری را انجام دهند. علاوه براین داستان احساسی هم در این بین وجود دارد و بازی سعی می‌کند تا آخرین دقایق بازیکنان را غرق در داستان و پیچش‌های آن بکند.

گیم پلی بازی Rise of the Tomb Raider نیز همان مکانیزم‌های موفق قسمت اول (ریبوت سال ۲۰۱۳) را حفظ کرده و به آن‌ها جزییات و عمق بیشتری بخشیده است. هرچند بازیکنان به صورت ناخودآگاه این مجموعه را با سری بازی‌های Uncharted مقایسه می‌کنند، اما بازی Rise of the Tomb Raider می‌خواهد مسیر خودش را جدا کرده و برای رسیده به این هدف، تاکید بیشتری روی تلاش برای بقا و زنده ماندن دارد. لارا مجبور است همیشه همه جا را برای پیدا کردن مهمات و وسایل مورد استفاده جست و جو کند، سلاح‌های خود را تقویت کند، شکار کرده و از جان خود در برابر حیوانات وحشی دفاع کند. این سیستم خیلی خوب عمل کرده و بازیکنان را وادار می‌کند تا به صورت غریزی تمام محیط را جست و جو کرده و برای چالش‌های پیش رو آمادگی لازم را کسب کنند. محیط بازی که در کوهستان‌های یخی سیبری و آب و هوایی بسیارخشن جریان دارد، باعث تقویت گیم پلی شده و المان‌هایی را به آن اضافه کرده است. همچنین از گرافیک و جزییات بصری بالای بازی هم نمی‌توان گذشت.

همانند قسمت گذشته، در این قسمت نیز معماهای محیطی زیادی وجود دارند و لارا مجبور است برای رسیدن به هدف خود آن‌ها را حل کند. همه این معماها طراحی بسیار خوبی داشته و باعث می‌شوند که هماهنگی خوبی بین اکشن و ماجراجویی بازی به وجود بیاید (هرچند چاشنی اکشن بیشتر از بخش دیگر احساس می‌شود). لارا کرافت برای حل این معماها مجبور می‌شود بپرد، تاب بخورد، بدود و راه خود را در میان سازه‌های در حال فروپاشی پیدا کند و جالب اینجاست که در این مسیر تنها نیست. او باید علاوه بر حل معما؛ باید به صورت مداوم با دشمنان و اعضای سازمان ترینیتی نیز مبارزه کند. ترکیب المان‌های پلتفرمینگ بازی با اکشن آن، صحنه‌‎های بسیار هیجان انگیز و فراموش نشدنی را به وجود می‌آورد. بازی Rise of the Tomb Raider هیچ وقت درجا نمی‌زند و تا آخرین لحظات نیز سطح هیجان را بالا نگه می‌دارد.

هسته اصلی گیم پلی بازی در عین ساده بودن بسیار کارآمد عمل می‌کند. شما می‌توانید از بدو ورود به مراحل، همه دشمنان را به آتش بکشید و تیراندازی کنید، یا اینکه دست به مخفی کاری بزنید و دشمنانتان را تک به تک با صبر و حوصله از بین ببرید. لارا علاوه بر سلاح‌های زیادش که از هفت تیر، شاتگان، مسلسل و تیرکمان تشکیل شده‌اند، می‌تواند از محیط نیز برای از بین بردن دشمنانش استفاده کند. از پیدا کردن شیشه خالی و ساخت کوکتل مولوتوف گرفته تا مخفی ماندن در سایه و بالا رفتن از درختان، همه و همه  باعث می‌شوند که همیشه گزینه‌های زیادی برای از بین بردن دشمنانتان داشته باشید.

هرچند روند بازی تقریبا خطی دنبال می‌شود، اما سازندگان به خوبی توانسته‌اند یکی از مهم‌‎ترین ایرادات قسمت قبل را برطرف کنند. بازیکنان همیشه نسبت به کم بودن مقبره‌های قسمت قبل شکایت داشته‌اند. ناسلامتی اسم بازی به معنی مهاجم مقبره است و بازیکنان حق دارند تا مقبره‌های بیشتری از این بازی طلب کنند. سازندگان علاوه بر زیاد کردن تعداد مقبره‌های بازی Rise of the Tomb Raider، ترتیبی داده‌اند تا بازیکنان کارهای بیشتری برای انجام دادن در بخش‌های غیر داستانی بازی نیز داشته باشند. تمام شخصیت‌هایی که به نوعی با لارا برای رسیدن به هدفش همکاری می‌کنند، درخواست‌های زیادی دارند که لارا می‌تواند آن‌ها را به اختیار خودش به انجام برساند. جدای از این درخواست‌ها، رمز و رازهای زیادی در گوشه و کنار دنیای بازی نهفته هستند و منتظر کشف شدن هستند.

سیستم ارتقای بازی که هم از طریق ماموریت‌های اصلی و هم ماموریت‌های جانبی تغذیه می‌کند، بسیار اعتیاد آور است. این سیستم از ۳ مهارت اصلی تشکیل شده و همه زیر مجموعه این مهارت‌ها (به عنوان مثال سلاح‌های زیاد بازی) نیز دارای آپگریدهای مخصوص خودشان هستند. با به اتمام رساندن ماموریت‌ها، کشتن دشمنان و پیدا کردن اشیا می‌توان امتیاز کسب کرده و از این امتیازات برای تقویت کردن لارا و سلاح‌هایش استفاده کرده و او را به یک جنگجوی ماهرار تبدیل کرد.  هرچند خود داستان بازی و ماموریت‌های اصلی به اندازه کافی سرگرم کننده هستند، اما حالت Expedition حتی بازیکنان را بیشتر از قبل در دنیای بازی غرق می‌کند. نسخه جشن ۲۰ سالگی این بازی از همان شروع کار بخش‌ها و حالت‌هایی از جمله: امتیاز حملات، تکرار هر فصل، مقاومت بازمانده‌گان، استقامت (هم تک نفره هم چند نفره)، تاریکی سرد و کابوس لارا را در احتیار بازیکن‌ها قرار می‌دهد. هر کدام از حالت‌ها و بخش‌های نام برده شده، به گیم پلی بازی یک حالت آرکید گونه می‌دهند. از تکرار مراحل بازی برای کسب امتیاز بیشتر گرفته تا دست و پنجه نرم کردن با نشانگر بخش استقامت، همه این بخش‌ها دلایل زیادی برای بازیکنان فراهم می‌کنند تا آن‌ها حتی بعد از اتمام بخش داستانی و دیدن تیتراژ پایانی، باز هم وارد بازی شده و از اول شروع کنند.

علاوه بر این‌ها تازه به بسته‌های الحاقی داستانی بازی Rise of the Tomb Raider می‌رسیم. بسته الحاقی Baba Yaga با دنیای اصلی داستان بازی گره خورده است. در این بسته الحاقی بازیکنان باید جادوگر افسانه‌‌ای مربوط به فرهنگ روسیه را شکار کنند. گیم پلی این بخش یک تنوع عالی نسبت به گیم پلی بازی اصلی به حساب می‌آید و دارای باس فایت هیجان انگیزی است. ناگفته نماند که مهم‌ترین بسته الحاقی جدید بازی Blood Ties نام دارد. داستان این بسته الحاقی از این قرار است که لارا سعی می‌کند راهی را پیدا کند تا ثابت شود وارث حقیقی خاندان کرافت بوده و آنچه که متعلق خاندانش بوده است، را پس بگیرد. لازم به ذکر است که در این بسته الحاقی شاهد هیچ گونه مبارزه‌ای نیستیم و گیم پلی بازی صرفا به بخش اکتشاف و جست و جو تمرکز می‌کند.

نتیجه گیری:

نسخه جشن ۲۰ سالگی بازی Rise of the Tomb Raider یک پکیج کامل بوده که طرفداران لارا کرافت بدون شک عاشقش خواهند شد. داستان بازی به جرات یکی از بهترین داستان‌هایی است که تا کنون این مجموعه توانسته است به وجود بیاورد و با توجه به محتواهای دانلودی و اضافه‌ای که در این نسخه مخصوص قرار گرفته‌اند، ارزش بازی دوچندان شده است. شاید چند سال پیش، آینده این مجموعه در هاله‌ای از ابهام قرار داشت، اما اکنون مسیر خودش را به درستی پیدا کرده و سعی دارد یکی از بهتترین تجربه‌های سبک اکشن ماجراجویی را برای بازیکنان به ارمغان بیاورد.

اولین نفری باشید که امتیاز می دهیدpost

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر