هدست های واقعیت مجازی همیشه یک وسیله جانبی خاص برای بازی بوده اند. آنها مطمئناً به خوبی رایانههای شخصی، لپتاپها یا کنسولها به فروش نمیروند، اما بخش بزرگی از بازار بازی را برای خود دارند. این هدستها یک فناوری جاافتاده هستند که قطعاً روز به روز در حال پیشرفت خواهند بود. به علت فروش نامطلوب سونی تولید هدست واقعیت مجازی PSVR2 را متوقف کرده است
به نظر می رسد PSVR2 سونی تنها یک سال پس از اولین عرضه خود به بازار، انتظارات فروش این شرکت را برآورده نکرده است. بلومبرگ گزارش میدهد که سازنده پلیاستیشن تولید واحدهای جدید PSVR2 را متوقف کرده است، زیرا در تلاش است هدستهای داخل انبارها را به فروش برساند.
بلومبرگ در گزارشی مبنی بر اینکه فروش PSVR2 از زمان عرضه آن در فوریه ۲۰۲۳، به تدریج کاهش یافته است، اشاره میکند “سونی بیش از ۲ میلیون هدست تولید کرده است، در حالی که شرکت IDC تنها فروش ۱.۶۹ میلیون واحد از این هدست را تا پایان سال گذشته تخمین زده.” به گفته منابع بلومبرگ، این اختلاف باعث مازاد شدن دستگاههای ساخته شده سونی، شده است.
وضعیت گزارش شده برای PSVR2 تغییر بزرگی نسبت به اواخر دهه ۲۰۱۰ است، یعنی زمانی که پلی استیشن VR اصلی به یکی از پرفروشترین هدستهای واقعیت مجازی اولیه تبدیل شد. در آن زمان، PSVR اصلی یکی از ارزانترین هدستها برای بازار نوپای هدستهای واقعیت مجازی بود.
با این حال، در سالهای بعد، بازار هدستهای واقعیت مجازی تقریباً به طور کامل به هدستهای بی سیم منتقل شده است که امکان حرکت آزادتر را فراهم میکند و نیاز به خرید و ماندن در نزدیکی سختافزار خارجی را از بین میبرد. هدست ۵۵۰ دلاری PSVR2 هم از هدست ۵۰۰ دلاری Meta Quest 3 گرانتر است. هدست PSVR2 سونی بازیهای طراحیشده برای PSVR اصلی را پشتیبانی نمیکند و توسعه دهندگان را مجبور میکند تا بیشتر کتابخانههای بازیهای واقعیت مجازی موجود خود را برای پلتفرم جدید رها کنند.
حتی قبل از عرضه PSVR2، طبق گزارشها ، سونی در حال کاهش جاهطلبیهای خود برای این هدست بود (اگرچه این شرکت آن گزارشها را در آن زمان تکذیب کرد و گفت که «شوق طرفداران پلیاستیشن را میبیند». از زمان عرضه، PSVR2 از کمبود عناوین انحصاری رنج میبرد. گزارش Inverse از اواخر سال گذشته مجموعهای از شکایات را از سوی توسعهدهندگانی که برای اجرای خوب بازیهای خود بر روی سختافزار جدید تلاش کردهاند، به اشتراک گذاشته است.
همه اینها را کنار هم بگذارید و به نظر می رسد PSVR2 یک ارتقای بسیار کم و دیرهنگام است که تا حد زیادی پیشروی اولیه شرکت را در این فضا هدر داده است. اگر این پایان خط برای برنامه های سخت افزاری VR سونی و به طور کلی هدست های متصل به بازار انبوه باشد، شوکه نخواهیم شد.
نرگس نوروزی
نرگس نوروزی متولد ۱۶ اسفند ۱۳۶۸ فارغ التحصیل رشته مهندسی صنایع از سال ۱۳۹۴ فعال در حوزه بازی های رایانه ای