[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none” last=”no” hover_type=”none” link=”” border_position=”all”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]
همانند نسخههای پیشین این سری، مورتال کامبت اکس نیز یک بازی مبارزهای میباشد که دو بازیکن در طرفین صفحه با سبکهای مختلف هنرهای رزمی، حرکاتهای ویژه و فاتالیتی با یکدیگر به مبارزه میپردازند. با تکنوشاپ همراه باشید.
درجه استقامت که در نسخه قبلی به این سری اضافه شده بود، حالا به بازیکنان این اجازه را میدهد تا دوباره از قابلیت اکس-ری و افزایش قدرت حرکات ویژه استفاده کنند. استودیوی ندررلم سیستم جدید معرفی کرده است، که به بازیکن این اجازه را میدهد از اشیاء مختلف در پس زمینه در مبارزات استفاده نماید و برای هر بار استفاده از این اشیاء، نیازمند مقداری تعیین شده از درجه استقامت میباشد. بازیکنان در این نسخه با استفاده از درجه استقامت، توانایی خنثیسازی گرفتنهای حریف را نیز تجربه خواهند کرد. جاخالی دادن به سمت عقب، دویدن به سمت جلو نیز از درجه استقامت کم خواهند کرد البته به مقداری جزئی. بر طبق گفتههای طراح بازی، درجه استقامت در این قسمت سریعتر از نسخه پیشین پر میشود و همچنین سرعت بازی نیز افزایش پیدا کرده است. انواع مختلف سبکهای جذاب به قاعدههای مورتال کامبت اضافه شده است، که بوسیلهٔ آن میتوان طریقهٔ مبارزه هر شخصیت را به طور چشمگیری تغییر داد. برای هر شخصیت سه نوع مختلف سبک موجود میباشد که بازیکن در آغاز بازی آنها را انتخاب میکند، و هر حالت، حرکات ویژه و منحصر به فرد خود را دارد.
در بازی مورتال کامبت شخصیت های مختلفی برای مبارزه در اختیارتان قرار می گیرد، شخصیت هایی از هر دو طرف. مزیت این کار در این است که انگیزه های شخصی هر مبارز و اینکه چرا در این جنگ حضور دارد را خواهید فهمید. و مزیت دیگر، این که تا قبل از آغاز مبارزه به هیچ وجه نمی دانیم کدام شخصیت برای مبارزه به ما داده می شود. البته این موضوع چیز زیاد بدی هم نیست ولی چون با فنون آن شخصیت آشنا نیستید ممکن است در مبارزه کمی باعث عصبی شدن شما شود. ولی این هزینه ای است که باید برای این سبک از بازی بدهیم!
در کنار شخصیتهای قدیمی این سری همچون اسکورپین و ساب-زیرو، شخصیتهای جدید شامل دیورا، زنی که حشرات را کنترل میکند؛ فرا/تور، شخصیت جدید و قابل توجه این سری که از یک جفت مبارز شامل یک زن کوتاه قد به همراه مردی قوی هیکل تشکیل شدهاست؛ کِسی کِیج، دختر سونیا بلید و جانی کیج و در آخر کوتال کان، شخصیتی مرموز برگرفته از ایزد خون در تمدن آزتکها به این نسخه اضافه شدهاند. همچنین شخصیتهای جدید دیگری از جمله جکی بریگز، دختر جکس کانگ جین، یک راهب شا ئولین جوان تاکه دا پسر کنشی وشاگرد هانزو هاساشی (اسکورپیون) و ارون بلک، یکی از یاران کوتال کان که از نسل جنگجویان فعلی هستند نیز به این مجموعه اضافه شدهاند.
برای باز کردن قسمت داستانی در مورتال کامبت ایکس، شما باید اول آموزش داخل بازی را کامل کنید. اگر شما قسمت داستانی در مورتال کامبت ۹ را بازی کرده اید، می دانید که NetherRealm یک تجربه داستانی هدایت شونده سینمایی را در فروشگاه برای بازیکنان مورتال کامبت ایکس دارد. در حالی قسمت داستانی در MKX اصلا شبیه به چیزی که در MK9 بود، نیست. آن هنوز هم جنگ های زیادی دارد و آن تنها راه برای باز کردن شخصیت Shinnok است.
شما نمی توانید شبیه به دیگر جنگ های بازی شخصیت مورد علاقه تان را انتخاب و در قسمت داستانی بازی کنید. در عوض،در بازی مورتال کامبت شما تجربه سینمایی از طریق این بازی کردن و به دست گرفتن کنترل شخصیت اصلی در داستان در زمان هر نبرد را دارید. ۱۲ فصل در این داستان وجود دارد، هر برنامه شامل یک کاراکتر متفاوت برای بازی کردن است. شما حتی در مقابل شخصیت هایی مبارزه خواهید کرد که در بازی قابل استفاده نیستند.
همچنین رویدادهای سریع زمان (QTEs) که در سراسر حالت داستان به صورت پاپ آپ وجود دارند. هنگامی که یک دگمه بر روی صفحه نمایش می بینید، شما یک فرصت برای فشار این دگمه قبل از این که زمان تموم بشه دارید. اگر شما موفق نباشید تا به سرعت دگمه را فشار دهید یا دگمه اشتباهی را فشار دهید، ممکن است تاثیری بر داستان داشته باشد. ما همه دگمه های صحیح را برای شما فراهم می کنیم تا بتوانید داستان را بدون صدمه دیدن بروید.
بیشتر جنگ های قسمت داستانی بازی مورتال کامبت به حد کافی آسان هستند تا مخالفان خود را با یک شخصیت که شما ممکن است با آن نا آشنا باشید شکست دهید. با این حال، اگر چیزهایی بیش از حد دشوار هستند، به طور پیش فرض شما می توانید سه جنگ را در حالت داستانی رد کنید. نگران نباشید، بازی را مکث کنید و گزینه آپشن را برای رد کردن جنگ انتخاب کنید. شما می توانید توکن های رد کردن بیشتری با پیدا کردن آنها در Krypt بدست آورید. شما می توانید همچنین سختی قسمت داستانی را در منوی آپشن تنظیم کنید.
فصل ۱ – Johnny Cage
QTE
پلی استیشن – Square, Square, X, Press Square Rapidly
ایکس باکس – X, X, A, Press X Rapidly
QTE
پلی استیشن – Triangle, Square, Circle, X, Square
ایکس باکس – Y, X, B, A, X
جنگ در مقابل Scorpion
جنگ در مقابل Sub-Zero
جنگ در مقابل Jax
جنگ در مقابل Shinnok
فصل ۲ – Kotal Kahn
QTE
پلی استیشن – Circle, Square, Press X Rapidly, X, Circle, Triangle, Square, Circle, X
ایکس باکس – B, X, Press A Rapidly, A, B, Y, X, B, A
جنگ در مقابل Kano
جنگ در مقابل Tanya
جنگ در مقابل Rain
جنگ در مقابل Mileena
فصل ۳ – Sub-Zero
جنگ در مقابل Cassie Cage
جنگ در مقابل Takashi Takeda
جنگ در مقابل Kung Jin
فصل ۴ – Kung Jin
جنگ در مقابل Erron Black
QTE
پلی استیشن – Circle, Square, Circle
ایکس باکس – B, X, B
جنگ در مقابل Ferra/Torr
جنگ در مقابل Raiden
جنگ در مقابل Kotal Kahn
فصل ۵ – Sonya Blade
جنگ در مقابل Scorpion
جنگ در مقابل Jax
جنگ در مقابل Quan Chi
QTE
پلی استیشن – X, X, Circle, X, X, Circle, Square, X, Square
ایکس باکس – A, A, B, A, A, B, X, A, X
جنگ در مقابل Kano
فصل ۶ – D’vorah
جنگ در مقابل Baraka
QTE
پلی استیشن – Forward, Back, Forward, Triangle
ایکس باکس – Forward, Back, Forward, Y
جنگ در مقابل Rain
جنگ در مقابل Mileena
فصل ۷ – Takashi Takeda
جنگ در مقابل Kenshi
QTE
پلی استیشن – X, Square, Triangle, Circle, Square
ایکس باکس – A, X, Y, B, X
جنگ در مقابل Reptile
جنگ در مقابل Erron Black
جنگ در مقابل Ermac
فصل ۸ – Jax
جنگ در مقابل Kung Lao
جنگ در مقابل Sindel
جنگ در مقابل Kitana
QTE
پلی استیشن – Square, Triangle, X, Triangle, Triangle, Triangle
ایکس باکس – X, Y, A, Y, Y, Y
جنگ در مقابل Liu Kang
فصل ۹ – Scorpion
جنگ در مقابل Sonya
QTE
پلی استیشن – Triangle, Triangle, Circle
ایکس باکس – Y, Y, B
جنگ در مقابل Johnny Cage
جنگ در مقابل Sub-Zero
در بخش QTE بازی مورتال کامبت با یک بازی آرام و آسان مواجه هستیم که شاید اگر در بازی نبود هم اتفاق خاصی نمی افتاد. شاید اگر این قسمت هم مشابه بقیه بازی کمی دشوارتر طراحی می شد، می توانست جذابیت بیشتری را ایجاد کند. در QTE باید کارهای خاصی را در زمان خاصی انجام دهیم (مشابه بازی های موبایلی) که به نظر می رسد سازندگان بازی با این کار می خواسته اند سبک جدیدی را به بازی اضافه کنند. ولی در هر صورت زیاد با این بازی همخوانی ندارد. مثلاً در یکی از صحنه ها شما باید با فشار دادن سریع و پشت سر هم کلیدها، قدرت خود را زیاد کرده و حرکتی انجام دهید. می شود گفت قسمت QTE مانند یک وصله ناجور برای بازی مورتال کامبت است.
جنگ در مقابل Quan Chi برای باز کردن لباس جایگزین Scorpion با نام Hanzo Hitachi
فصل ۱۰ – Raiden
جنگ در مقابل Baraka
جنگ در مقابل D’Vorah
جنگ در مقابل Kung Lao
جنگ در مقابل Liu Kang
فصل ۱۱ – Jacqui Briggs
جنگ در مقابل Reptile
جنگ در مقابل Ermac
جنگ در مقابل Ferra/Torr
جنگ در مقابل Kotal Kahn
فصل ۱۲ – Cassie Cage
جنگ در مقابل Sindel
جنگ در مقابل Kitana برای باز کردن مرحله Infected Sky Temple
جنگ در مقابل D’vorah برای باز کردن مرحله Infected Jinsei Chamber و Two Souls در بازی موبایل MKX
جنگ در مقابل Corrupted Shinnok
در arena mode مورتال کامبت شخصیت مورد علاقه خود را انتخاب می کنید و به این صورت می توانید مبارزات بهتری انجام دهید و البته رغیبان شما هم به این راحتی ها شکست نخواهد خورد. یکی از بهترین قسمت های مبارزه، دیالوگ ها و حرف های هر مبارز قبل از شروع مبارزه است که البته در نسخه های قبلی این بازی نیز وجود داشت. در این دیالوگ ها هر دو مبارز حسابی از خجالت هم در می آیند و با مسخره کردن دیگری و طعنه هایی زیرکانه، به قول خودمان کُری برای همدیگر می خوانند.
از دیگر موضوعات جذاب در این بازی که شاید برای خیلی ها جذاب ترین ویژگی بازی باشد، وجود تعداد زیادی از فنون وحشتناکی به نام های fatality، brutality و X-Ray است. fatality حالت سینمایی و البته وحشتناکی دارد. صادقانه باید بگویم که fatality شما را به صندلی میخ کوب خواهد کرد و از دیدن آن بسیار لذت خواهید برد. برای انجام دادن fatalityدر انتهای مبارزه، باید کلیدهای خاصی را با نظمی که برای آنها تعیین شده است، بزنید و به این صورت مبارزی که پیروز شده است از مهارت های خود به وحشتناک ترین شکل ممکن برای از پای در آوردن حریف استفاده می کند.
علاوه بر fatality می توانید کارهای خشن تر دیگری هم در بازی مورتال کامبت انجام دهید که شاید لذت بخش تر از fatality هم باشد. البته اصلی ترین نگرانی شما باید استفاده حریف از این فن باشد، ضربات وحشتناکی با نام X-Ray که با تمام وجود می خواهید از آنها فرار کنید. X-Ray چیزی شبیه به fatality است که می توانید از آن به دفعات در حین مبارزه استفاده کنید. شدت آسیبی که X-Ray در حین مبارزه به حریف وارد می کند بسیار هیجان انگیز است، مخصوصا وقتی در یک قدمی شکست قرار دارید و با کمک آن می توانید به یکباره اوضاع را تغییر داده و پیروز میدان شوید. در حین اجرای X-Ray بازیکن ها روی شخصیت خود هیچگونه کنترلی ندارند و نمایشی شبیه fatality را مشاهده خواهند کرد. البته آسیبی که X-Ray به حریف وارد می کند برای هر شخصیت متفاوت است و همین موضوع می تواند در انتخاب کردن یا نکردن یک شخصیت تاثیر گذار باشد. بهترین قسمت نمایش ضربات X-Ray زمانی است که قسمت هایی از بدن حریف که آسیب می بیند یا استخوان های آن شکسته می شود را نمایش می دهد، البته به صورت حرکت آهسته.
بسیاری از ما brutality را از قدیم به عنوان “چهل ضرب” می شناسیم و برای بسیاری از دوستداران این بازی بازگشت آن به مورتال کامبت بسیار جالب است. برای انجام دادن brutality باید مثل fatality در زمانی که حریف را مغلوب کرده ایم یعنی زمانی که به Finish him یا Finish her رسیدیم، فن مورد نظر را اجرا کنیم تا شخصیت ما با یک حرکت خشن به حریف حمله کرده و کار او را به بدترین شکل تمام کند. البته در brutality حرکات به صورت آهسته اجرا نمی شوند و همان سرعت معمولی را دارند. نکته جالب در brutality این است که برخلاف گذشته تنوع زیادی در روش های آن وجود دارد و برای علاقه مندان به این بازی بسیار جذاب خواهد بود.
ویژگی جدیدی که در این نسخه از بازی مرتال کامبت اضافه شده است quitality است. اگر حریف شما در طی مبارزه آنلاین به هر دلیلی از مبارزه خارج شد، شما به صورت quitality برنده بازی خواهید بود. البته با توجه به اینترنت کشور ما، و قطع و وصل های مداومی که داریم، ما ایرانی ها بیشتر به این شکل بازنده می شویم تا برنده!
و اما حرف آخر:
با توجه به گفته های قبلی ، بازی MKX را باید بازی قابل قبولی دانست. هر چند ویژگی هایی هم در این بازی هست که بهتر بود به صورت دیگری وجود می داشتند، ولی با این حال ارزش بازی کردن را دارد. جریان بازی و ظاهر شخصیت های آن بسیار سرگرم کننده و مثل نسخه های قبلی خود با خشونت زیادی همراه است.
[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]