نقد بازی نید فور اسپید ۲۰۱۵
دو سال پس از انتشار “Rivals”، عنوان دیگری از مجموعه Need For Speed منتشر شد و این بار برخلاف گذشته، بازی مختص به نسل هشتم است. نید فور اسپید ۲۰۱۵، برخلاف معمول نه پسوندی دارد و نه پیشوندی، و سازندگان آن ادعا کردهاند که این بازی بازآفرینیای کامل از تمام ویژگیهای مثبت و نوستالژیک نسخههای گذشته است. اثری که هدف اصلیاش این است که با هیجان و جنون سرعت، بار دیگر طرفداران مشتاق را به صفحه نمایشها میخکوب کند.
تمرکز اصلی این نسخه، احیای خاطرات قدیمی از سری محبوب NFS بوده و سازندگان تلاش کردهاند با تلفیق المانهای موفق نسخههای پیشین، ترکیبی از هیجان، سرعت و شخصیسازی را به مخاطب ارائه دهند. بازیکنان انتظار داشتند که این بازی نهتنها از نظر بصری و گرافیکی، بلکه از نظر گیمپلی و داستان نیز تجربهای منحصر بهفرد و خاطرهانگیز ارائه کند.
سوال اصلی اما این است که آیا سازندگان توانستهاند به وعدههای خود عمل کنند و بار دیگر روح NFS را به اوج خود برسانند؟ با ادامه نقد بازی با سایت تکنوشاپ همراه باشید.
اگر به دنبال نصب بازی PS5، نصب بازی PS4 و نصب بازی ایکس باکس هستید، میتوانید روی تکنوشاپ حساب ویژهای باز کنید.
بازیهای ویدیویی هر روز بیشتر از قبل به بخش مهمی از زندگی مردم تبدیل میشوند و حالا به عنوان یک صنعت قدرتمند، از فیلمسازی هالیوود نیز فراتر رفتهاند. با این وجود، مسئله اصلی این نیست که کدام حوزه درآمد بیشتری دارد، بلکه روند تلفیق این دو صنعت بزرگ از سرگرمی آغاز شده و به نظر نمیرسد به این زودیها متوقف شود.
از یک سو، فیلمسازان با سرمایهگذاری روی بازیهای ویدیویی تلاش میکنند موفقیت آثار سینمایی خود را تضمین کنند و از سوی دیگر، بازیسازان در تلاشاند تا با ایجاد گرافیک واقعگرایانه و استفاده از عناصر سینمایی، آثار خود را فراتر از یک بازی ویدیویی ساده نشان دهند. اما واقعیت این است که با وجود همه تلاشهای فعالان این دو حوزه، هنوز راه زیادی تا دستیابی به یک ادغام کامل باقی مانده است.
الکترونیک آرتز، یکی از بزرگان صنعت بازیهای ویدیویی، همواره به دنبال مطرح کردن فرنچایزهای خود در دیگر عرصههای سرگرمی بوده است. یکی از مثالهای بارز این موضوع، فیلم Need for Speed در سال ۲۰۱۴ بود. با اینکه این فیلم به رضایت کامل برخی از طرفداران نرسید، اما به طور کلی اثری قابل قبول به شمار میرفت که استفاده از بازیگران معروف هالیوودی در موفقیت آن تاثیرگذار بود.
با این حال، این تنها نخستین گام برای الکترونیک آرتز بود. این شرکت بازیسازی قدرتمند چشماندازهای بزرگتری برای فرنچایز محبوب و قدیمی خود در نظر دارد؛ فرنچایزی که در سالهای اخیر با فراز و نشیبهای بسیاری مواجه شده است و حالا قصد دارد بار دیگر قلب طرفداران قدیمی و جدید را بهدست آورد.
الکترونیک آرتز در ساخت نسخه ریبوت Need for Speed از المانهای رایج فیلمهای هالیوودی بهره گرفته است و سعی کرده حس و حال بازی را به فیلمهایی مانند Fast and Furious نزدیک کند. این تغییر ساختاری اگرچه بهطور کلی یک تحول مثبت محسوب میشود، اما با خود چالشهایی نیز به همراه آورده است؛ چالشهایی که ممکن است به قیمت از بین رفتن ماهیت اصلی نید فور اسپید و نارضایتی هواداران دوآتشهاش تمام شود.
استودیوی Ghost Games که قبلاً با ساخت Need for Speed: Rivals تجربهای موفق در این فرنچایز داشته، بار دیگر مسئولیت ساخت نسخه ریبوت را بر عهده گرفته است. سرعت آنها در بازسازی و بهروزرسانی المانهای قدیمی این سری ستودنی است.
استودیوی گوست گیمز که در سال ۲۰۱۱ توسط الکترونیک آرتز تأسیس شد، تیمی متشکل از افرادی با سابقه کار روی بازیهایی همچون Forza Horizon،Need for Speed: The Run و Race Pro است. این تیم در سال ۲۰۱۳ با عرضه Rivals تغییرات قابلتوجهی را در سری نید فور اسپید ایجاد کرد و با ترکیب ایدههای جدید و الهام از آثار پیشین Criterion Games، تجربهای متفاوت از نید فور اسپید به مخاطبان ارائه داد؛ تجربهای که امید به آینده این فرنچایز را دوباره زنده کرد.
با این وجود، نیاز به یک تغییر اساسی در نید فور اسپید احساس میشد و گوست گیمز این پتانسیل را داشت که چنین تغییری را رقم بزند. سری نید فور اسپید طی سالهای اخیر با مشکل تکراری بودن مواجه شده بود و برای بازگشت به ریشههای خود نیاز به یک بازآفرینی داشت. به همین دلیل، نسخه جدید نید فور اسپید ۲۰۱۵ بدون پسوند یا پیشوندی، بهعنوان یک ریبوت اساسی عرضه شد تا بار دیگر این فرنچایز محبوب را احیا کند.
داستان بازی نید فور اسپید ۲۰۱۵ حول محور پنج شخصیت مختلف میچرخد که به عنوان گروهی از رانندگان حرفهای فعالیت میکنند. هدف این گروه، جلب توجه پنج راننده بزرگ خیابانی است که هر کدام از آنها براساس شخصیتهای واقعی طراحی شدهاند و در یک مهارت خاص در رانندگی تبحر دارند. گیمر در طول بازی با انجام حرکات مختلف و حرفهای باید نظر این رانندگان را به خود جلب کند.
المانهای رانندگی در این نسخه از نید فور اسپید ۲۰۱۵ به پنج بخش مختلف تقسیم شدهاند: سرعت، استایل، شخصیسازی، تجربه گروهی و بیقانونی. بازیکن با انجام فعالیتهایی مانند رانندگی با سرعت بالا، دریفت، ساخت و ارتقاء خودرو، همکاری با دوستان و حتی ایجاد مشکل برای پلیس، امتیاز تجربه کسب میکند. با افزایش امتیازات، کاراکتر اصلی بازی لول آپ میشود و امکان شرکت در مسابقات غیرقانونی بیشتری برای او فراهم میشود.
داستان نید فور اسپید ۲۰۱۵ از طریق میانپردههای مختلف پیش میرود که به صورت کامل و با استفاده از فناوری فول موشن ضبط شدهاند و جلوههای بصری در آنها بهصورت سینمایی و لایواکشن رندر شده است. علاوه بر این، شخصیسازی خودروها نیز با همان سبک سینمایی و واقعی صورت میگیرد و تجربهای بصری چشمگیر را برای گیمر به ارمغان میآورد.
با این حال، با وجود واقعگرایی بالای میانپردهها، ضعفهایی در داستانپردازی و طراحی مراحل نید فور اسپید ۲۰۱۵ وجود دارد که مانع از ایجاد ارتباط عمیق با شخصیتهای جانبی میشود. این موضوع به ویژه در اوایل بازی، بر گیمپلی تأثیر منفی میگذارد. برای ایجاد تعامل با کاراکترهای جانبی، بازی مجموعهای از مسابقات و چالشها را طراحی کرده که با پشت سر گذاشتن آنها، به مراحل حرفهایتر و پیچیدهتر دسترسی پیدا خواهید کرد.
یکی از مشکلات اساسی بازی نید فور اسپید ۲۰۱۵ در نسخه ریبوت، یکنواختی مراحل آن است. این مراحل اغلب شامل چالشهایی مانند رسیدن به مقصد در زمان محدود یا کسب امتیاز خاص با دریفت میشود و فاقد عمق و هدف مشخصی هستند. به طور کلی، بازیکن از یک نقطه به نقطه دیگر میرود، کات سین تماشا میکند و از یک چالش عبور میکند، اما این روند مدام تکرار میشود و پس از مدتی حالت خستهکنندهای به خود میگیرد.
با این حال، حضور شخصیتهای واقعی مانند Magnus Walker، Akira Nakai، Risky Devil، Ken Block و Shinichi Morohoshi جذابیت زیادی به مراحل اضافه کرده است. این شخصیتها نه تنها در مسابقات حضور دارند، بلکه در برخی کات سینها نیز به پیروزیهای بازیکن واکنش نشان میدهند. اگرچه واکنشهای این شخصیتها گاهی ممکن است حالت منفی به خود بگیرد، اما همچنان جذابیت و تنوعی خاص به روند بازی اضافه میکنند.
یکی از نقاط ضعف بزرگ بازی، هوش مصنوعی است. عملکرد هوش مصنوعی در مسابقات گروهی ضعیف و ناکارآمد است و همخوانی چندانی با اهداف بازی ندارد. اعضای تیمی که توسط هوش مصنوعی کنترل میشوند، به جای کمک به بازیکن، بیشتر مانع او میشوند. از سوی دیگر، استودیوی Ghost Games ایدههای جدیدی را در بازی پیاده کرده که همه آنها جذاب و موفق نیستند.
برای مثال، چالش 3Train Drift که بر دریفت مداوم تمرکز دارد، در تئوری جذاب به نظر میرسد، اما طراحی محیط و عملکرد ضعیف هوش مصنوعی، باعث میشود این چالش به شکلی ناکام اجرا شود. نتیجه این است که بهجای همکاری با اعضای تیم، بازیکن اغلب به آنها برخورد کرده و به دلیل اشتباهات آنها شکست میخورد. هوش مصنوعی ناتوان از تشخیص تفاوت چالشها بوده و در هر چالشی به یک شکل عمل میکند، که باعث میشود تنوع و عمق بازی کاهش یابد.
همچنین سیاست الکترونیک آرتز در قبال نیاز همیشگی به اتصال آنلاین نیز تجربه بازی را ناخوشایندتر کرده است. الزام به اتصال دائمی به اینترنت، چالشهایی برای بازیکنان ایجاد کرده و این مساله، یکی دیگر از عوامل منفی تاثیرگذار بر تجربه کلی بازی است.
در نسخه ریبوت نید فور اسپید ۲۰۱۵، هنگام ورود به جهان بازی، بهطور تصادفی وارد سروری میشوید که شامل چند بازیکن دیگر نیز هست. این بازیکنان ممکن است همواره رفتار مناسبی نداشته باشند، و ممکن است در حین عبور از چالشهای بخش تکنفره، ناگهان با یکی از آنها برخورد کنید. در چنین مواردی، مرحلهای که قرار بود بهسرعت تمام شود، به تعقیب و گریزی طولانی با پلیس تبدیل میشود که میتواند خستهکننده باشد.
البته، بازیکن میتواند هر زمان که بخواهد از این سرورهای چندنفره جدا شود و بهتنهایی بازی را ادامه دهد، اما همچنان اتصال دائمی به اینترنت الزامی است. جنبه مثبت این موضوع این است که سرورهای الکترونیک آرتز اغلب پایدار هستند و با مشکلاتی در اتصال به آنها روبرو نخواهید شد. هرچند ممکن است اینترنت ایران با چالشهای بیشتری نسبت به سایر مناطق جهان مواجه باشد، اما اتصال به سرورها نسبتا بدون دردسر و با کمترین مشکل انجام میشود، هرچند که ممکن است وقتگیر باشد.
از طرف دیگر، رقابت با بازیکنان دیگر در محیط چندنفره چندان لذتبخش نیست. استودیوی Ghost Games تقریباً به طور کامل حالت رقابت سنتی با دیگر بازیکنان را کنار گذاشته و برای شرکت در مسابقات آنلاین، بازیکنان باید به لابی بازی دعوت شوند. مسابقات یکبهیک نیازی به لابی ندارند و میتوان آنها را مستقیماً در محیط بازی انجام داد، اما برای مسابقات چندنفره باید چندین بازیکن را برای تکمیل تیمها دعوت کرد. این فرآیند زمانبر است و تجربه بازی را پیچیده میکند.
این نوع طراحی مشابه عملکرد سادهتر بازی DriveClub در پلیاستیشن ۴ است که در آن نیز انتقاداتی به سازوکار مسابقات چندنفره وارد بود، اما حداقل در DriveClub بازیکنان میتوانستند بهراحتی وارد مسابقات شوند. همچنین باید اشاره کرد که سرعت بارگذاری نید فور اسپید ۲۰۱۵ بسیار پایین است و میتواند هر بازیکنی را کلافه کند.
اما از جنبههای مثبت بازی، محیط جهان باز و بزرگ آن است که انصافاً وسعت فوقالعادهای دارد. به لطف موتور Frostbite 3 و دستاوردهای فنی آن در زمینه نورپردازی، بازی دارای محیطی زیبا و چشمنواز است. خیابانهای بازی با لامپهای نئون و تیرهای چراغ برق زیبا تزیین شدهاند و افکتهای بازتاب نور روی قطرات باران جلوههایی کمنظیر و دیدنی به بازی بخشیدهاند.
در بازی نید فور اسپید ۲۰۱۵، محیط Ventura Bay به رغم تمام تلاش سازندگان برای ایجاد تنوع، فاقد شاخصهای بهیادماندنی و جذاب است. با گذشت چند ساعت از گیم پلی، لوکیشنهای تکراری بازی جذابیت اولیه خود را از دست میدهند. با اینکه قابلیتهایی مانند تغییر داینامیک نور و شرایط آب و هوایی مختلف در بازی گنجانده شده، اما Ventura Bay نمیتواند به عنوان محیطی متفاوت و خاطرهانگیز شناخته شود.
یکی از مشکلات اصلی این محیط، بافت یکنواخت و ضعیف آن است که نمیتواند گیمرها را به خود جذب کند. در مقایسه با دیگر بازیهای مسابقهای جهانباز مثل Burnout Paradise، The Crew و حتی نسخههای قدیمیتر Need for Speed، بافتهای Ventura Bay بسیار محدود هستند. در این بازیها، بازیکن میتواند علاوه بر مناطق شهری، به مناطقی همچون کوهستان نیز دسترسی داشته باشد، اما در Ventura Bay، این تنوع و تغییر لوکیشنها به ندرت احساس میشود.
با این حال، سیستم شخصیسازی اتومبیلها در نید فور اسپید ۲۰۱۵ بسیار قوی است و توانسته حس و حال نسخههای کلاسیک این فرنچایز را به خوبی بازسازی کند. تقریباً تمامی بخشهای اتومبیل، از گلگیر و رینگها گرفته تا سقف، قابل شخصیسازی هستند و هر تغییر جلوهای خاص و منحصر به فرد به ماشین میدهد. تنوع قطعات نیز چشمگیر است و بازیکن میتواند میلیونها ترکیب مختلف را برای ساخت اتومبیلهای جدید به کار گیرد.
علاوه بر این، گزینههای متعددی برای تنظیم عملکرد اتومبیلها نیز در دسترس است. بازیکن میتواند فاصله اتومبیل با زمین، فشار لاستیکها و دیگر ویژگیهای فنی را تنظیم کند تا ماشین برای سرعت یا دریفت بهتر آماده شود. رابط کاربری بخش شخصیسازی نیز بسیار کارآمد و ساده است و تغییرات به صورت لحظهای رندر شده و نمایش داده میشوند.
با این حال، ایرادی که میتوان به بخش شخصیسازی بازی نید فور اسپید ۲۰۱۵ گرفت این است که تغییرات ظاهری هیچ تأثیر محسوسی در هندلینگ اتومبیل ندارند. این ویژگی بیشتر به صورت تزئینی و فانتزی به نظر میرسد تا اینکه تأثیر جدی در عملکرد ماشین داشته باشد. همچنین، خرید قطعات جدید برای اتومبیل تنها با استفاده از امتیازات تجربهای که در بازی کسب میکنید، امکانپذیر است. بنابراین، برای باز کردن دسترسی به قطعات بیشتر و امکانات دقیقتر، نیاز به صرف زمان زیادی در گیم پلی دارید.
جمع بندی
نسخه ریبوت نید فور اسپید ۲۰۱۵ به طور قطع نسبت به نسخههای اخیر پیشرفتهای قابل توجهی داشته است، و استودیوی Ghost Games توانسته چشماندازی روشن برای بازسازی این فرنچایز ارائه دهد. اما بزرگترین چالشی که این نسخه با آن مواجه است، عدم توانایی در حفظ درگیری و هیجان گیمر پس از اتمام بخش داستانی است. به این معنا که پس از گذراندن کمپین بازی، انگیزه چندانی برای ادامه آن وجود ندارد.
بازیهای مسابقهای عموماً با بخش آنلاین قوی و ویژگیهای درگیرکننده، قادر به نگهداشتن بازیکنان برای صدها ساعت هستند، اما بازی need for speed 2015 فاقد چنین امکاناتی است. پس از حدود ۱۰ تا ۱۲ ساعت گیمپلی، بازی از ذهن مخاطب کمرنگ میشود و جذابیت اولیهاش را از دست میدهد. با این که گیمپلی روان و گرافیک خیرهکننده، دلایل قانعکنندهای برای تجربه این بازی محسوب میشوند، اما احتمالاً تنها برای چند ساعت شما را جذب میکند و سپس به کناری گذاشته میشود.
البته باید توجه داشت که تجربه این نسخه از بازی need for speed 2015 تا حد زیادی به انتظار و علاقه طرفداران بستگی دارد. طرفداران پروپاقرص این سری، بدون شک از آن لذت خواهند برد و مشتاقانه منتظر نسخههای بعدی خواهند ماند. اما برای سایر بازیکنان، تجربه نکردن این بازی ضرر بزرگی نخواهد بود، به خصوص که در این بازه زمانی شلوغ، گزینههای بهتری نیز در دسترس هستند.
نرگس نوروزی
نرگس نوروزی متولد ۱۶ اسفند ۱۳۶۸ فارغ التحصیل رشته مهندسی صنایع از سال ۱۳۹۴ فعال در حوزه بازی های رایانه ای